Brasschaatse app

Wil je op de hoogte blijven van de laatste verkeers- en nieuwsberichten? Op zoek naar ontspanning in Brasschaat... Wil je iets melden of wil je weten wanneer je je vuilbakken moet buitenzetten? Met de app 2930 biedt Brasschaat info sneller en op maat aan.
De app is beschikbaar voor smartphones en tablets met het besturingssysteem Android of iOS (Apple iPhone en iPad).

iets melden makkelijker dan ooit

Als je de app voor de eerste keer opent, vul je je gegevens éénmalig in. Wil je iets melden met de app, dan moet je die gegevens niet meer telkens invoeren. Gewoon een korte beschrijving geven, al dan niet een fotootje bijvoegen en versturen. Staat de GPS van je toestel actief, dan wordt de locatie van je melding automatisch mee doorgegeven.

geen excuses meer voor te laat en verkeerd buitenzetten van afval

Aan de hand van je persoonlijke gegevens toont de app welk afval je wanneer moet buitenzetten. Klik op de getoonde vuilbakken om te zien wat er al dan niet in deze bakken mag gegooid worden.
Als je wil, kan je de avond voordien een herinnering laten sturen.

help, de app werkt niet op mijn smartphone

We krijgen gelukkig niet veel meldingen binnen van niet-werkende apps. Als het voorvalt, komen onderstaande vaststellingen telkens weer terug:

besturingssysteem
Net zoals bij computers evolueert software continu. Op een gegeven moment is het besturingssysteem van je toestel te oud om de modernste apps te kunnen draaien. De app 2930 zal daarom niet langer optimaal werken als je een toestel hebt met Android 2.5 of ouder. Als je een probleem ondervindt en je weet niet op welke versie jouw toestel werkt, check het even bij de instellingen onder het item telefooninfo.

internetverbinding
Het lijkt misschien evident, maar de installatie en de werking van de app is volledig afhankelijk van internet. Heb je geen verbinding via wifi of mobiel internet, dan werkt de app niet. Afvalmeldingen krijgen werkt ook alleen als je toestel op dat moment verbonden is met internet. Dat is meteen ook de verklaring waarom sommigen wel eens een afvalmelding te laat krijgen, die komt pas binnen op het moment dat het toestel terug verbinding heeft met internet.

persoonlijke gegevens
De onderdelen melding en afval in de app kunnen alleen maar werken als je je persoonlijke gegevens hebt ingegeven. Android-gebruikers worden meteen gevraagd hun gegevens in te vullen. Omwille van de interne privacy-regeling bij Apple konden we dat niet voorzien bij iOS-gebruikers.
Zonder deze gegevens kan je wel meldingen doorgeven maar kunnen we je geen antwoord bezorgen, logisch toch! En bovendien behandelt de gemeente geen anonieme meldingen.
De gegevens zijn ook belangrijk om je persoonlijke afvalkalender te tonen; zonder straat of straatgedeelte in te geven, kan de app uiteraard niet verder.

correcte gegevens
De app zoekt jouw info op aan de hand van de gegevens die jij zelf hebt ingegeven. Een kleine typfout zoals bijvoorbeeld Braschaat of Boskapelei is voldoende om het onderdeel afval niet te doen werken. Zelfs een onzichtbare spatie (wat regelmatig voorvalt bij automatische invulling van de velden) kan de afvalkalender blokkeren.

de onverklaarbare zaken
Wie geregeld met computers werkt, kan er van mee spreken. Soms zijn de wegen van de informatica ondoorgrondelijk. Heb je al het bovenstaande geprobeerd en de app doet het nog steeds niet? Heeft de app altijd goed gewerkt en plotseling niet meer?

Dan kan je bij Android-toestellen best het volgende doen:

  1. Ga naar instellingen/apps en verwijder cache- en datagegevens
  2. Ga naar Google Play/mijn apps en verwijder de app
  3. Zet je toestel helemaal uit start en start na een minuutje terug op
  4. Download de app opnieuw en geef je gegevens nauwgezet in.
  5. Nu zou het terug moeten werken.

Bij iPhones en iPads doe je bijna hetzelfde:

  1. Verwijder de app door lange tijd op het app-icoontje te duwen, duw op het kruisje dat verschijnt.
  2. Zet je toestel gedurende minimum een minuut helemaal uit en start terug op.
  3. Download de app opnieuw en geef je gegevens eerst nauwkeurig in (anders werken een aantal functies van de app niet)
  4. Nu zou het terug moeten werken.

meer info

communicatie@brasschaat.be

 

Uitgelicht