bewegen op verwijzing

Bewegen op Verwijzing (BOV) helpt je op weg naar een actiever leven. Hoe? Lees er alles over.

Fietsen naar je werk, tuinieren, wekelijks gaan wandelen: voorbeelden van vaak aangeraden oefeningen. Ze zijn eenvoudig en lang vol te houden. Zo wordt sporten leuk! Je coach helpt je op weg en motiveert je. Daarna is het aan jou om te gaan bewegen. Hij weet welke activiteiten en sporten in Brasschaat aangeboden worden.

In onze gemeente staan BOV-coaches Sven en Veerle paraat. “Wij zien voornamelijk mannen en vrouwen tussen 30 en 90 jaar, maar je kan al bij ons terecht vanaf 18”, legt Veerle uit. “De meesten willen graag bewegen maar weten niet hoe, wat, waar of wanneer. Planning en juiste motivatie zijn de sleutelwoorden. Daar komen wij in het plaatje.”
Sven vult aan: “Wij vragen naar interesses, weekplanning, activiteiten die ze nu doen, wat ze vroeger graag deden, welke drempels ze ervaren om te bewegen... Dan bekijken we het aanbod in de buurt of starten we met een stappenteller. We raden aan af en toe wat verder te parkeren, thuis een paar spierversterkende oefeningen te doen, vaker het zitten te onderbreken... We gaan samen op zoek naar bewegingsvormen die voor hen aantrekkelijk en haalbaar lijken, die bereikbaar en betaalbaar zijn, waar ze vertrouwen in hebben. Allemaal heel concrete acties.”

Interesse?

Neem gewoon contact op met een coach en plan een eerste gesprek in. De intake duurt 60 minuten. Je betaalt 5 euro per 15 minuten. Indien je een verhoogde tegemoetkoming hebt is het slechts 1 euro per 15 minuten.

“Sommigen doen alleen een intake en laten zich dan opvolgen via mail of sms. Je mag in totaal maximaal 7 uur per jaar contact hebben met de BOV-coach. Anderen willen korter begeleid worden. Het is alleszins de bedoeling om mensen zelfstandig te leren bewegen.”

Heel vaak is de eerste actie de integratie van een beweegplan met eventueel gebruik van extra motivatiemiddelen, zoals het gebruik van een stappenteller of apps om een idee te krijgen hoeveel stappen mensen al zetten. Maar je komt evengoed terecht bij bijvoorbeeld zwemmen, fitness, actief vrijwilligerswerk, start-to-run, dansen, tai chi, stoelengym...