infosessies verkavelingsvergunning - september 2020

Op vrijdag 18 en zaterdag 19 september organiseerden we infosessies (met coronamaatregelen) specifiek rond de volgende stap in het Project Kaart: de verkavelingsvergunning.

Op deze pagina vinden jullie alles info van die sessies, aangevuld met de meest gestelde vragen (FAQ's) die daar werden gesteld en de slides van de presentatie.

de presentatiefilm

de slides van de presentatie

Algemeen

Volgen er na dit infomoment in september 2020 nog andere infomomenten?

Volgen er na dit infomoment in september 2020 nog andere infomomenten?

Ja. Net als in het verleden organiseren we bij elke fase de nodige infomomenten. De informatie uit voorgaande infomomenten is terug te vinden op de website. De infovergadering van september richt zich specifiek op de verkavelingsvergunning en het openbaar onderzoek dat daaropvolgend zal starten. Er zullen zeker nog informatiemomenten volgen tijdens het verdere verloop van het traject.

Waarom moet het project budgetneutraal zijn?

Waarom moet het project budgetneutraal zijn?

Dat is een gemaakte beleidskeuze. 

Moet de verkoop van de woningen en appartementen dit project volledig financieren of zijn er ook subsidies te krijgen?

Moet de verkoop van de woningen en appartementen dit project volledig financieren of zijn er ook subsidies te krijgen?

Voor de bouw van de scholen zijn subsidies aangevraagd via Agion, het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs. Deze inkomsten, in combinatie met de inkomsten door de verkoop van het grondaandeel van de woningen en een deel eigen inbreng, moet de bouw van de scholen financieren.
De gemeente brengt dus enerzijds haar gronden in het project en zal daarnaast ook instaan voor de prefinanciering van de subsidies (> 6.000.000 euro), aangezien het nog niet gekend is wanneer we deze zullen ontvangen en hoeveel deze subsidies precies zullen bedragen.
Ook extra’s die na goedkeuring van de offerte werden toegevoegd, zoals bijkomende overdekte speelruimte, worden door de gemeente betaald.

Wie is op dit moment eigenaar van de gronden die worden verkaveld ifv dit project?

Wie is op dit moment eigenaar van de gronden die worden verkaveld ifv dit project?

De gemeente Brasschaat is eigenaar van het grondaandeel van de gemeenteschool en Donchestichting Kempen is eigenaar van het grondaandeel van De Vlinder.

Zijn er naast dit project nog andere verkavelingsprojecten in uitvoering of op de planning in de wijk Kaart?

Zijn er naast dit project nog andere verkavelingsprojecten in uitvoering of op de planning in de wijk Kaart?

Nee. Momenteel zijn er geen andere grote projecten of verkavelingsprojecten voorzien in de buurt. Ook niet in de meerjarenplanning van 2020 – 2025.

Wat is het gevolg van de realisatie van het project voor de bewoners van de Hoge Kaart thv Guyotdreef?

Wat is het gevolg van de realisatie van het project voor de bewoners van de Hoge Kaart thv Guyotdreef?

Er zijn hier geen directe gevolgen voor. 

Welke status heeft deze powerpointpresentatie? Maakt deze deel uit van de verkaverlingsvergunning?

Welke status heeft deze powerpointpresentatie? Maakt deze deel uit van de verkaverlingsvergunning?

Nee. De presentatie is louter informatief en maakt geen deel uit van de verkavelingsvergunning.

Worden er vervolgprojecten voorzien?

Worden er vervolgprojecten voorzien?

Neen. 

Procedure-stedenbouwkundige randvoorwaarden

Hoe komt het dat er geen Ruimtelijke Uitvoeringsplan (Rup) moet worden opgemaakt?

Hoe komt het dat er geen Ruimtelijke Uitvoeringsplan (Rup) moet worden opgemaakt?

Het projectgebied ligt in een bestaand Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) in blauwe zone (zone voor scholen). Wanneer een BPA ouder is dan 15 jaar staat de regelgeving in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening toe om onder bepaalde voorwaarden terug te grijpen naar de onderliggende gewestplanbestemming, in dit geval woongebied. Daarom is er geen Rup noodzakelijk.

Wordt er onteigend voor dit project? Zijn de grenzen van het projectgebied gewijzigd tov de huidige perceelsgrenzen?

Wordt er onteigend voor dit project? Zijn de grenzen van het projectgebied gewijzigd tov de huidige perceelsgrenzen?

Nee, er wordt niet onteigend. Intern worden er wel eigendomsgrenzen verlegd, maar het volledige project wordt gerealiseerd binnen de huidige grenzen van de site.

Wat is het correcte plan en inhoud van de vergunningsaanvraag?

Wat is het correcte plan en inhoud van de vergunningsaanvraag?

Het beeld op dia 13 is een overzicht vanuit de wedstrijdfase. Deze tekening werd toegevoegd aan de presentatie om duidelijk weer te geven waar de nieuwe gebouwen voorzien worden.
Het klopt inderdaad dat op het verkavelingsplan sommige gebouwen een beetje zijn verschoven ten opzichte van het overzichtsbeeld op deze dia. De zones die staan aangeduid op het verkavelingsplan, zijn de correcte weergave van hoe de verkavelingsaanvraag wordt ingediend.
Aangezien de plannen momenteel worden gefinaliseerd, zijn hier en daar wel nog minimale wijzigingen mogelijk.

Hoe verloopt de procedure voor de verkavelingsvergunning?

Hoe verloopt de procedure voor de verkavelingsvergunning?

Nadat de vergunningsaanvraag is ingediend wordt een openbaar onderzoek opgestart. Dat wordt duidelijk bekendgemaakt op de site door het uithangen van gele affiches en via de gemeentelijke communicatiekanalen.
Het openbaar onderzoek duurt 30 dagen. In deze periode kunnen eventuele bezwaren worden ingediend.
Na het openbaar onderzoek worden de bezwaren behandeld en beslist het college van burgemeester en schepenen of de vergunningsaanvraag al dan niet wordt goedgekeurd.

 

De timing vind je hier

Wat is de motivatie van de bouwhoogte van de ééngezinswoningen?

Wat is de motivatie van de bouwhoogte van de ééngezinswoningen?

De woningen aan de Schoolstraat (aan de achterzijde van de tuinen van de Leeuwenstraat) zijn grotendeels ontworpen met 2 bouwlagen (gelijkvloers en eerste verdiep). Telkens op de kop van elke rij is er 1 extra bouwlaag voorzien.
Dit zijn de zogenaamde generatiewoningen: eengezinswoningen met een extra unit, bijvoorbeeld voor een zorgbehoevend familielid.
Zoals vermeld wijken we voor dit project gemotiveerd af van de voorschriften van het BPA, en is het vooral de afstand tot de perceelsgrens die bepaalt welke bouwhoogte op welke plek aanvaardbaar is.

Hoe wordt de inkijk in de tuinen en bestaande woningen beperkt?

Hoe wordt de inkijk in de tuinen en bestaande woningen beperkt?

Er zijn verschillende maatregelen genomen op de inkijk naar de omliggende woningen zoveel mogelijk te beperken:

  • toepassing van de 45°-regel;
  • lagere bebouwing aan de randen van het projectgebied (langsheen Middelkaart en aansluitend aan Veldstraat / Schoolstraat;
  • de hoogste gebouwen (4 bouwlagen) zijn centraal in het project voorzien;
  • door een aangepaste oriëntatie van de dreefwoningen bevinden de terrassen zich aan de kant van de dreef en niet aan de kant van de Hoge Kaart;
  • achter de tuinen van Hoge Kaart komt een extra groenbuffer met hoogstammige bomen.

Zijn de afwijkingen van de voorschriften ook mogelijk op andere percelen? Vormt het toestaan van 4 bouwlagen geen precedent voor ergens anders in de wijk?

Zijn de afwijkingen van de voorschriften ook mogelijk op andere percelen? Vormt het toestaan van 4 bouwlagen geen precedent voor ergens anders in de wijk?

Elke afwijkingsaanvraag wordt altijd individueel beoordeeld door de dienst ruimtelijke ordening en voorafgegaan door een openbaar onderzoek. Het projectgebied van Project Kaart is volledig gelegen in de “blauwe zone” van het BPA, wat een duidelijk afgebakende en begrensde zone vormt. De afwijking op de voorschriften van het oude BPA wordt enkel toegestaan binnen deze zone. Voor de rest van de wijk blijven de geldende stedenbouwkundige randvoorwaarden van toepassing.

Is de 4e bouwlaag louter ifv technische installaties?

Is de 4e bouwlaag louter ifv technische installaties?

Nee. Deze verdiepingen zijn volwaardig ingericht voor woongelegenheden.

Is er een schaduwplan voorhanden?

Is er een schaduwplan voorhanden?

Nee. Er werd geen schaduwplan van de volledige site opgemaakt.

Scholen en speelplaatsen

Wat is de huidige oppervlakte per leerling voor de speelplaatsen?

Wat is de huidige oppervlakte per leerling voor de speelplaatsen?

Momenteel beschikken de gemeentescholen over heel grote oppervlaktes, die in het overzicht hieronder worden meegegeven. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat zeker voor de kleuterschool slechts meestal slechts 2/3 van de totale oppervlakte effectief als speelplaats wordt gebruikt. In de toekomst wordt de oppervlakte kleiner.
Deze vermindering in oppervlakte wordt deels gecompenseerd door de speelruimte in het bos, dat afwisselend door de verschillende scholen kan worden gebruikt.

Zijn de speelplaatsen overzichtelijk genoeg?

Zijn de speelplaatsen overzichtelijk genoeg?

Ja. Zowel de schooldirecties als de leerkrachten zijn op verschillende tijdstippen betrokken geweest bij het ontwerp. Onder andere de vorm en het ontwerp van de speelplaatsen werd op hun verzoek aangepast om toezicht te vereenvoudigen.

gebruik van de site - paviljoen - sporthal

Hoe worden er afspraken gemaakt tussen de verschillende gebruikers van de site?

Hoe worden er afspraken gemaakt tussen de verschillende gebruikers van de site?

Er wordt een werkgroep opgericht met alle partijen die betrokken zijn op de site (scholen, gebruikers van het paviljoen, verenigingen en sportclubs en de betrokken gemeentediensten) om te kijken hoe heel het gebruik en beheer van de site optimaal kan worden afgestemd.
Het is daarbij een terechte bezorgdheid dat bij het openstellen van speelruimte ook afval en dergelijken kan achterblijven. Onze jeugddienst heeft ervaring met het openstellen van speelruimte op andere plaatsen en zal dit mee coördineren, zodat we kunnen ingrijpen wanneer we merken dat het mis gaat.
Dit wordt dus zeker vanuit de gemeente mee opgevolgd.

Welke verenigingen maken mee gebruik van de sporthal in de toekomst?

Welke verenigingen maken mee gebruik van de sporthal in de toekomst?

Momenteel zijn dat Acro2Gym en de Brasschaat Handbalclub.

Voor welke activiteiten kan het polyvalent paviljoen gebruikt worden?

Voor welke activiteiten kan het polyvalent paviljoen gebruikt worden?

Er wordt een werkgroep opgericht met alle partijen die betrokken zijn op de site (scholen, gebruikers van het paviljoen, verenigingen en sportclubs en de betrokken gemeentediensten) om te kijken hoe heel het gebruik en beheer van de site optimaal kan worden afgestemd en welke activiteiten mogelijk zijn.
Bestaande gebruikers van de school, zoals de teken- en muziekacademie en de bibliotheek, krijgen een plek in het paviljoen. Daarnaast denken we in eerste instantie aan activiteiten van verenigingen zoals een quizavond, amateurtoneel, enz. en lijken fuiven niet compatibel te zijn met het gebruik van het paviljoen als refter.
Een volledige visie rond het breed gebruik wordt in de werkgroep verder uitgewerkt.

Zullen de bijkomende functies geen geluidsoverlast bezorgen?

Zullen de bijkomende functies geen geluidsoverlast bezorgen?

Nee, we schatten in dat het project niet voor meer geluidshinder zal zorgen. De functies en het gebruik van de nieuwe gebouwen komen veelal overeen met de huidige situatie.
Het project is een unieke samenwerking tussen twee schoolnetten die hun ruimte en gebouwen optimaal trachten te gebruiken. De sporthal is in de eerste plaats de turnzaal van de twee scholen en wordt buiten de schooluren gebruikt door Acro2Gym (net als nu) en de handbalclub. Het polyvalent paviljoen omvat in de eerste plaats de refters van de gemeentescholen, waar na de lesuren onder meer de muziek-en tekenacademie gebruik van zullen maken.
Ook dat zijn geen nieuwe gebruikers. Daarnaast worden ook de activiteiten van zaal Berkenhof mee in het paviljoen opgenomen.

Het bos

Wordt het bos van de Vlinder meer een park of blijft het een bos om in te spelen?

Wordt het bos van de Vlinder meer een park of blijft het een bos om in te spelen?

Dit blijft een bos. Tijdens de schooluren wordt het bos door de scholen gebruikt als speelruimte en daarbuiten opengesteld voor de wijk. De gevaarlijke en zieke bomen en exoten worden gesnoeid of gekapt.
Door het bos worden houten vlonderpaden aangelegd om het wortelgestel van de bomen niet te beschadigen.

Hoeveel bomen moeten er in het bos verdwijnen?

Hoeveel bomen moeten er in het bos verdwijnen?

Het bos telt momenteel ongeveer 94 bomen. Hiervan worden in totaal 24 bomen gekapt. Dat zijn voornamelijk exoten zoals Amerikaanse eik of vogelkers en bomen die als onveilig worden beschouwd.
Daarnaast worden 10 bomen die nu in slechte staat zijn ecologisch getopt. De boom wordt dan veilig gemaakt voor zijn omgeving door zware gesteltakken in te korten of te verwijderen. Op termijn ontstaan er zo holten waarin allerhande vogels, vleermuizen en eekhoorns kunnen huizen.
60 bomen in het bos blijven volledig behouden en krijgen door deze ingrepen meer en betere groeimogelijkheden.
Er worden 4 nieuwe bomen aangeplant.

Is het al duidelijk welke bomen gekapt moeten worden voor het project?

Is het al duidelijk welke bomen gekapt moeten worden voor het project?

Ja. Deze bomen zijn op plan aangeduid, maar werden op de site zelf nog niet gemarkeerd. Het plan met aanduiding van de te rooien bomen maakt deel uit van de vergunningsaanvraag.

Zijn de vlonderpaden breed genoeg voor rolstoelgebruikers?

Zijn de vlonderpaden breed genoeg voor rolstoelgebruikers?

De exacte breedte van de paden is nog niet in detail uitgewerkt. We nemen deze suggestie zeker mee.

publieke ruimte

Welke boomsoorten worden aangeplant binnen het project?

Welke boomsoorten worden aangeplant binnen het project?

De keuze van de boomsoorten wordt bepaald in overleg met de landschapsarchitect en de gemeentelijke deskundige groen en natuur, waarbij met alle omgevingsfactoren, zoals de nabijheid van verharding, rekening wordt gehouden.
Langs de dreef is daarom bijvoorbeeld gekozen voor zuilvormige bomen die de verharding niet opduwen, in dit geval boomhazelaars.

Waarom komen er volkstuintjes op de site?

Waarom komen er volkstuintjes op de site?

De volkstuintjes werden in het project opgenomen om een meerwaarde te creëren voor de wijk, net als bijvoorbeeld het petanqueveld. Dit valt onder het breed gebruik van de site.

Woningen

Hoeveel personen komen er in totaal in het project wonen?

Hoeveel personen komen er in totaal in het project wonen?

Gezien de specifieke doelgroepen en de typologie van woningen schatten wij dat er een 200-tal inwoners zullen wonen op de site. Het is echter moeilijk om hier een effectief aantal op te kleven omdat sommige mensen een extra slaapkamer gebruiken als bureau of logeerkamer.

Zijn er voorrangsregels bij de toewijziging/verkoop van de woningen?

Zijn er voorrangsregels bij de toewijziging/verkoop van de woningen?

Nee. De woongelegenheden zullen op de vrije markt komen, zonder voorrangsregels. Door de verschillende woningtypes en voorzieningen trachten we een grote diversiteit te brengen binnen de verschillende bewonersgroepen. Voor het begeleid wonen zal worden samengewerkt met daarin gespecialiseerde organisaties.

Wensen de 'oudere' bewoners van de wijk effectief wel in de wijk te blijven wonen?

Wensen de 'oudere' bewoners van de wijk effectief wel in de wijk te blijven wonen?

Er is geen specifieke rondvraag gedaan voor wijk Kaart. Uit het woonbeleidsplan en uit de demografische gegevens kunnen we wel bepaalde tendensen en noden vaststellen.
De wijk Kaart is naar leeftijd van inwoners een verouderde wijk. Voor de oorspronkelijke bewoners van de Kleine Landeigendom is de woning vaak te groot geworden of niet meer aangepast aan hun huidige situatie. Naast het vernieuwen van de schoolgebouwen trachten we met dit project een plek te realiseren waar oudere bewoners uit de wijk opnieuw een thuis kunnen vinden binnen hun vertrouwde omgeving, waar zij hun kleinkinderen naar school kunnen zien gaan en waar ze met hun vrienden samen kunnen genieten van hun oude dag.
Zo krijgen ook jonge gezinnen de mogelijkheid zich in de wijk te vestigen en de bestaande woningen te renoveren.
Tijdens infomomenten hebben we gemerkt dat hiervoor zeker interesse bestaat bij heel wat wijkbewoners.

Is er onderzoek gedaan of het aantal woningen echt noodzakelijk is?

Is er onderzoek gedaan of het aantal woningen echt noodzakelijk is?

Nee, hier is geen specifiek onderzoek naar gedaan.
Enerzijds is er een aantal jaar geleden beleidsmatig een keuze gemaakt om voor de realisatie van nieuwe schoolgebouwen een bepaalde procedure te hanteren en om het project budgetneutraal te houden.
Anderzijds is het vandaag de dag ook ruimtelijk niet meer te verantwoorden dat grote percelen worden bebouwd voor scholen, waarvan enkel gebruik wordt gemaakt tijdens weekdagen tussen 8u30 en 16u. Het is dan ook de bedoeling om hier een globaal project te realiseren waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van ruimte en infrastructuur.
We voorzien toekomstgerichte gebouwen met de nodige flexibiliteit om in te spelen op aangepaste noden. Ook vanuit de private ontwikkelaar wordt ingeschat voor welke woonnoden een voorstel moet worden uitgewerkt, omdat ook zij er geen baat bij hebben om woningen te realiseren waar geen vraag naar is. Het aandeel begeleid wonen in het project werd bijvoorbeeld voorzien naar aanleiding van een concrete vraag bij opstart van het project.

Wat is de eigendomsstructuur bij de verkoop van de woningen en appartementen?

Wat is de eigendomsstructuur bij de verkoop van de woningen en appartementen?

Bij de aankoop van de eengezinswoningen zullen de kopers eigenaar worden van het betreffende grondaandeel. Voor de appartementen krijgt de koper zijn grondaandeel in mede-eigendom.

Hoeveel woningen worden er aan het OCMW toegekend?

Hoeveel woningen worden er aan het OCMW toegekend?

Geen.

Mobiliteit: toegang tot de site

Waar situeren zicht de ingangen van de scholen?

Waar situeren zicht de ingangen van de scholen?

De hoofdtoegangen van de scholen bevinden zich aan de kant van de Middelkaart. Leerlingen die te voet of met de fiets komen kunnen via de fiets- en wandeldoorsteken ook toekomen vanuit Veldstraat, Schoolstraat en Leeuwenstraat.
De toegang van de Vlinder Langs de Lage Kaart is eerder voorzien voor leveringen en voor ouders of leerlingen die de school buiten de standaard start- en eindtijden wensen te betreden.

Blijft de Schoolstraat behouden?

Blijft de Schoolstraat behouden?

Ja. De ligging van de Schoolstraat blijft behouden op de huidige locatie. Tijdens de schooluren wordt de Schoolstraat afgesloten ter hoogte van de speelplaats van Gilo de Kaart, buiten de schooluren blijft de straat open als doorsteek.

Is de afsluiting van de Schoolstraat tijdens de schooluren veilig genoeg?

Is de afsluiting van de Schoolstraat tijdens de schooluren veilig genoeg?

Ja. De Schoolstraat wordt tijdens de schooluren net zoals de andere schooltoegangen afgesloten met een gewone schoolpoort.

Waar situeert zich de nieuwe dreef?

Waar situeert zich de nieuwe dreef?

De nieuwe dreef start ter hoogte van de huidige ingang van de gemeenteschool aan Middelkaart en loopt tot de ingang aan Leeuwenstraat. Daarmee wordt een volledige nieuwe fiets- en wandelverbinding gecreëerd.

Hoe verloopt het werfverkeer en welke verkeershinder brengt dat mee in de schoolomgeving?

Hoe verloopt het werfverkeer en welke verkeershinder brengt dat mee in de schoolomgeving?

Het project wordt in 2 fasen gerealiseerd. Eerst worden de scholen, het polyvalent paviljoen en de sporthal gebouwd, waarbij het werfverkeer Middelkaart gebruikt en het schoolverkeer via Lage Kaart, Veldstraat en Leeuwenstraat verloopt.
Pas als de eerste fase volledig af is, start de tweede fase met de bouw van de woningen.
Het werfverkeer kan dan via Leeuwenstraat en/of Veldstraat verlopen. Het werfverkeer en het schoolverkeer wordt in beide fasen dus strikt gescheiden.
Daarnaast ondertekent de aannemer ook het charter werfverkeer, waardoor werfverkeer tijdens begin en einde van de school wordt vermeden.

Is de volledige site autoluw of autovrij?

Is de volledige site autoluw of autovrij?

Autoverkeer op de site is enkel mogelijk per uitzondering, bijvoorbeeld voor hulpdiensten, bij leveringen of in functie van verhuis of werken.

Mobiliteit: parkeren

Waar parkeren de bewoners van het project?

Waar parkeren de bewoners van het project?

Deze parkeren op eigen terrein in een ondergrondse parking met inrit langs de Leeuwenstraat. Daarbij wordt volop ingezet om de bewoners te mobiliseren om te kiezen voor duurzame vervoersmiddelen.
Door de auto op een afstand te plaatsen en de fietsenstallingen dichterbij stimuleren we hen om voor korte afstanden de fiets te gebruiken. Voor langere afstanden vormen de deelwagens een alternatief voor de eigen wagen.

Waar komt de inrit van de ondergrondse parking?

Waar komt de inrit van de ondergrondse parking?

Ter hoogte van de huidige schooltoegang aan de Leeuwenstraat.

Hoeveel parkeerplaatsen zijn er per woongelegenheid voorzien?

Hoeveel parkeerplaatsen zijn er per woongelegenheid voorzien?

Door te kiezen voor een variatie aan woningtypes zoals cohousing, begeleid wonen, zorgwoningen, generatiewoningen, enz. heeft niet iedere gebruiker een auto nodig of in zijn bezit. Voor elke standaard klassieke woning is een standplaats voorzien in de ondergrondse parking (ca. 75 parkeerplaatsen). Daarnaast worden alternatieven aangeboden, zoals deelmobiliteit.

Hoe geraken mensen die mindervalide zijn makkelijk aan hun woning?

Hoe geraken mensen die mindervalide zijn makkelijk aan hun woning?

Een terechte opmerking. Momenteel is voorzien dat alle bewoners in de ondergrondse parking parkeren, die toegankelijk is met een lift.
We bekijken of er binnen de randvoorwaarden van het project een betere oplossing kan worden voorzien voor deze doelgroep.

Hoe wordt gegarandeerd dat bewoners geen of maximum 1 auto bezitten?

Hoe wordt gegarandeerd dat bewoners geen of maximum 1 auto bezitten?

Door de typologie van de woningen, het voorzien van alternatieve vervoersmiddelen zoals deelwagens op de site, verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en door een gerichte communicatie trachten wij hier zoveel als mogelijk op in te zetten. Dit kan echter niet 100% worden gegarandeerd.

Waar parkeren leerkrachten?

Waar parkeren leerkrachten?

Langsheen Middelkaart komt een pocketparking met een 30-tal parkeerplaatsen voor de leerkrachten van de verschillende scholen. Buiten de schooluren worden deze parkeerplaatsen gebruikt door de gebruikers van het polyvalent paviljoen en de sporthal.

Zijn er parkeerplaatsen voor bezoekers?

Zijn er parkeerplaatsen voor bezoekers?

Bezoekers parkeren op de pocketparking aan Middelkaart.
Aan de kant van Leeuwenstraat is er een beperkte bovengrondse parking waar ook de deelwagens komen te staan. Uit het terreinonderzoek en de tellingen die werden uitgevoerd blijkt dat er buiten de schoolspits geen hoge parkeerdruk is in verschillende straten in de schoolomgeving en zijn de huidige parkeervoorzieningen meestal voldoende voor de bewoners. Onder meer in Middelkaart zijn buiten de schoolspits nog voldoende vrije parkeerplaatsen beschikbaar op het openbaar domein. Bij de geplande heraanleg van Lage Kaart en het Hendrik Luytenplein zullen we het aantal parkeerplaatsen daar optimaliseren zodat ook deze door bezoekers kunnen worden gebruikt.

Waarom wordt voor dit project een verlaagde parkeernorm toegepast?

Waarom wordt voor dit project een verlaagde parkeernorm toegepast?

Als gemeente zijn we door het Vlaams decreet basisbereikbaarheid verplicht een modal shift te realiseren, wat betekent dat 50 % van de verplaatsingen met de auto gebeurt en 50% met alternatieve vervoersmodi zoals de fiets, deelwagens of het openbaar vervoer.
We hebben ook de burgemeestersconvenant ondertekend, waarin wij ons engageren om tegen 2030 40% minder CO2-uitstoot te genereren.
Daarom hebben wij voor dit project bewust gekozen voor een nieuw en duurzaam concept op gebied van mobiliteit.
Door te kiezen voor een variatie aan woningtypes (cohousing, begeleid wonen, zorgwoningen, generatiewoningen,...) heeft niet iedere gebruiker een auto nodig of in zijn bezit. Voor elke standaard klassieke woning is een standplaats voorzien in de ondergrondse parking (ca. 75 parkeerplaatsen).
Deze toepassing van een verlaagde parkeernorm wordt op de site gecompenseerd door het voorzien van een alternatief aanbod bestaande uit deelwagens en deelfietsen.

Kunnen er bijkomende parkeerplaatsen gemaakt worden in de Leeuwenstraat?

Kunnen er bijkomende parkeerplaatsen gemaakt worden in de Leeuwenstraat?

Dat is niet de bedoeling, we willen net geen extra autoverkeer aantrekken. Studies tonen aan dat het voorzien van meer parkeergelegenheden het gebruik en de keuze voor een auto alleen meer in de hand werkt. Eén van de maatregelen waarmee we hierop inspelen is het voorzien van deelauto’s op de site die gebruikt kunnen worden door elke Brasschatenaar, dus ook door de bewoners van wijk Kaart.

Mobiliteit: de wijk

Is de site bereikbaar met het openbaar vervoer?

Is de site bereikbaar met het openbaar vervoer?

Ja. Het openbaar vervoersnet wordt momenteel hertekend binnen de Vervoersregio. Voor wijk Kaart betekent dat dat buslijn 730 niet meer langs de Hoogboomsteenweg zal rijden, maar via Lage Kaart, met een bushalte ter hoogte van het Hendrik Luytenplein. Daar wordt een mobipunt ingericht zodat de overstap tussen verschillende vervoersmodi vlot kan gebeuren.

Buslijn 730 wordt overigens vervangen door een gehele nieuwe lijn van Kapelsesteenweg over Lage Kaart tot aan de Coppenskazerne. 

Wanneer verdwijnt de bushalte op de Hoge Kaart?

Wanneer verdwijnt de bushalte op de Hoge Kaart?

Dat weten we nog niet.

Hoe wordt de mobiliteitsoverlast in de wijk opgelost?

Hoe wordt de mobiliteitsoverlast in de wijk opgelost?

De mobiliteit van de gehele wijk wordt momenteel herbekeken. Hiervoor werd begin dit jaar een workshop georganiseerd waar een 100-tal bewoners mee hebben nagedacht over oplossingen voor de huidige mobiliteitsproblemen. De resultaten van deze workshop vind je hier.
De voorgestelde oplossingen worden momenteel naar technische en budgettaire haalbaarheid verder bekeken door de gemeentelijke diensten. Nadien worden deze voorstellen thematisch verder besproken in beperkte werkgroepen, de zogenaamde focusgroepen, met daarin afgevaardigden van elke werktafel uit de workshop.
Als gevolg van COVID-19 hebben we hierin wat vertraging opgelopen, maar de focusgroepen worden dit najaar opgestart. Zo werken we samen met de bewoners aan een globaal mobiliteitsplan voor de wijk Kaart met als doel de knelpunten te verhelpen en de verkeersleefbaarheid te verbeteren.
We kunnen dus nu nog geen uitspraken doen over concrete ingrepen in de wijk en buiten het projectgebied.

Is er een oplossing voor het drukke verkeer tijdens de spitsuren en schoolverkeer?

Is er een oplossing voor het drukke verkeer tijdens de spitsuren en schoolverkeer?

De toegang tot de ondergrondse parking bevindt zich aan de kant van Leeuwenstraat, terwijl het schoolverkeer met de auto aan de kant van Middelkaart wordt ontsloten. Op die manier is er een spreiding van het autoverkeer, en worden school- en woonverkeer gescheiden.
De schoolspits is geconcentreerd gedurende ongeveer een half uur bij begin en einde van de lestijd. Hoe de veiligheid van alle weggebruikers in deze periode kan verbeteren wordt mee opgenomen binnen de focusgroepen.

Is de impact van mobiliteit in de wijk voldoende bekeken?

Is de impact van mobiliteit in de wijk voldoende bekeken?

Niet alle verkeersbewegingen vinden op hetzelfde tijdstip plaats. De ochtendspits voor woningen verloopt standaard gespreid over een periode van twee uur: tussen 7 en 9 uur. De bewoners zullen de site niet allemaal tegelijkertijd verlaten, maar verspreid over de gehele spitsperiode. Naar de huidige berekeningen zullen ongeveer 15 voertuigen per uur de site verlaten tijdens de ochtendspits. Het gaat dus om een klein bijkomend aandeel aan voertuigen t.o.v. de huidige bewoners die op hetzelfde moment de wijk verlaten. De verkeerscapaciteit en verkeerleefbaarheid van de omliggende straten, waaronder Leeuwenstraat, werd met tellingen in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat er nog voldoende marge is waardoor het bijkomend verkeer dat gegenereerd wordt door de bewoners van de site niet voor een bijkomende mobiliteitsproblematiek zal zorgen.
Er is bewust gekozen om de uitrit van de ondergrondse parking te voorzien langs de Leeuwenstraat zodat dit verkeer losgekoppeld wordt van het schoolverkeer, dat via Middelkaart wordt ontsloten.

Hoe gaat men vermijden dat auto's opritten blokkeren tijdens het afzetten van kinderen?

Hoe gaat men vermijden dat auto's opritten blokkeren tijdens het afzetten van kinderen?

Het verkeer van woningen en scholen werd gescheiden: de woningen ontsluiten via Leeuwenstraat, de scholen via Middelkaart. Het verbeteren van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in de schoolomgeving wordt opgenomen binnen de focusgroepen.
Daarnaast richt ook de huidige VIB-campagne zich op foutparkeerders in de schoolomgeving.

Wat met de leveringen door vrachtwagens bij winkels in de buurt?

Wat met de leveringen door vrachtwagens bij winkels in de buurt?

We zijn ons bewust van de problematiek rond leveringen en het daaraan gekoppelde vrachtverkeer voor handelszaken in de omgeving. Dit is een heel terechte bezorgdheid, maar één waar wij jammer genoeg geen kant-en-klare oplossing voor kunnen bieden. Dit wordt meegenomen in het traject ter verbetering van de mobiliteit in de hele wijk.

Overige vragen

andere vragen

andere vragen

De overige vragen die voorheen bij andere infomomenten reeds gesteld werden, vind je hier terug. 

alsnog vragen?

MAIL ZE DOOR
Indien je alsnog met vragen rond de verkavelingsvergunning zit, kan je ook een mail (projecten@brasschaat.be) sturen met die vraag. We sturen een antwoord en vullen de vraag eventueel voort aan op deze webpagina.

MAAK INDIVIDUELE AFSPRAAK (oktober 2020)
Ook zijn er eventueel mogelijkheden om een afspraak te maken bij de projectcoördinator. Neem daarvoor even contact op met ons Klanten Contact Center op 03 650 2930 en vraag naar een afspraak rond de 'verkavelingsvergunning Project Kaart' bij de projectcoördinator.