Bijgewerkt:
11/12/2025

Je kan eender welk attest of akte online en/of op het Gemeentehuis opvragen, voor jezelf of met volmacht voor iemand anders.
Een uittreksel uit het strafregister is de enige uitzondering: dat kan je alleen voor jezelf aanvragen.

Het verschil tussen een akte of attest

Akte

De burgerlijke stand maakt officiële akten op van belangrijke gebeurtenissen in je leven: huwelijk, naamsverandering, adoptie, ...
De aktes van geboorte, huwelijk en overlijden zijn ook in het buitenland geldig.

Bij de meeste aktes krijg je de keuze om een uittreksel of afschrift aan te vragen. Dan is het belangrijk om te weten wat het verschil is:

  • Een afschrift vermeldt alle geregistreerde gegevens in de akte: de oorspronkelijke en de wijzigingen die er nadien gebeurd zijn.

  • Een uittreksel vermeldt alleen de meest recente gegevens van de akte.

In de meeste gevallen is een uittreksel voldoende.

Attest

Een attest is een schriftelijk bewijs, een officiële verklaring die een mondelinge bewering versterkt, ondersteunt of wettigt: gezinssamenstelling, hoofdverblijfplaats, Belgische nationaliteit, …

Een akte of attest nodig voor het buitenland?

Voor de meeste landen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de pagina legalisatie of apostille van een akte of attest check je of een legalisatie of vertaling nodig is. Is het nodig, dan zet je je aanvraag op die pagina verder.

Procedure

Attesten downloaden via Mijn Burgerprofiel (onmiddellijk beschikbaar)

Volgende attesten download je meteen op je computer. Ze zijn onmiddellijk digitaal beschikbaar en printklaar.

  • Attest van gezinssamenstelling

  • Attest van hoofdverblijfplaats (woonst)

  • Attest van historiek van adressen

  • Attest van Belgische nationaliteit

  • Attest van leven

  • Attest van wettelijke samenwoning

  • Attest van verblijfplaats met het oog op een huwelijk

  • Attest van wijze van teraardebestelling en/of rituelen

  • Attest van Belgisch kiezer

  • Uittreksel uit het bevolkingsregister

Surf naar Mijn Burgerprofiel en meld je aan met je eID of via itsme. Lukt het aanmelden niet? Telefoneer met de Vlaamse Infolijn op het nummer 1700, elke werkdag bereikbaar tussen 9 en 19 uur.

Uittreksels of afschriften van aktes downloaden via Just-on-web (onmiddellijk beschikbaar)

Volgende uittreksels of afschriften van aktes download je meteen op je computer. Ze zijn onmiddellijk digitaal beschikbaar en printklaar.

  • Akte van geboorte

  • Akte van huwelijk

  • Akte van echtscheiding

  • Akte betwisting vaderschap

  • Akte van erkenning

  • Akte van overlijden

  • Akte van adoptie

  • Akte van Belgische nationaliteit

  • Akte van afwezigheid

  • Akte van naamsverandering

  • Akte van nietigverklaring

  • Akte van een levensloos kind

  • Akte van prenatale erkenning

  • Akte van verklaring van naamkeuze

  • Akte van voornaamsverandering

  • Akte van aanpassing van de registratie van het geslacht

Surf naar Just-on-web en meld je aan met je eID of via itsme. Ondervind je moeilijkheden of heb je vragen, op de aanmeldpagina vind je een knop voor online hulp.

Attesten en uittreksels van aktes aanvragen via de gemeente (1 tot 5 werkdagen)

Volgende attesten en uittreksels/afschriften van aktes kan je aanvragen via de gemeente:

Vraag ze online aan of kom zonder afspraak langs aan het onthaal in het Gemeentehuis. Hou er rekening mee dat je bepaalde documenten niet onmiddellijk kan meenemen.

Bezorging via e-box of per post

Niet onmiddellijk beschikbare attesten en aktes bezorgen we je via je e-box of per post. Kies je voor bezorging via e-box, ontvang je het document meestal een dag na je aanvraag. Kies je voor bezorging per post, kan het tot 5 werkdagen na je aanvraag duren voor je het in de brievenbus ontvangt. Vink je voorkeur aan in het online aanvraagformulier.

Attesten en aktes (uittreksel of afschrift) aanvragen voor iemand anders

Je kan de meeste documenten van familieleden in de eerste graad (zoon, vrouw, …) zelf online of op het Gemeentehuis opvragen. Het kan ook voor derden, maar mits voorlegging van een volmacht. Een aanvraag voor een derde gebeurt altijd schriftelijk. Dat kan via burgerzaken@brasschaat.be of fysiek aan het onthaal van het gemeentehuis (zonder afspraak).

Voeg bij je aanvraag
  • Een ingevulde en ondertekende volmacht

  • Een kopie van de eID van de volmachtgever: voor- en achterzijde

  • Een kopie van de eID van de aanvrager: voor- en achterzijde

Kosten

Gratis

Aanvraagformulier attesten en akten

  • Current Aanvraag
  • Aanvrager
  • Voltooid
Attesten
Akten
Voor wie vraag je het document aan?
document voor iemand anders

Vul hier de gegevens in van de persoon waarvoor de akte wordt aangevraagd.