Wijzigingsdossier Scholenproject Kaart

Bijgewerkt:
03/11/2025

Wijzigingen vergunning 

De vergunningsaanvrager, Van Roey, heeft in het kader van deze beroepsprocedure bij de deputatie om een termijn verlenging verzocht en een aantal wijzigingen aan de vergunningsaanvraag aangebracht. Hieronder informeren we je graag over wat deze wijzigingen nu precies inhouden. 

Woonaanbod 

Door een gemengd woonaanbod voor te stellen, komt Van Roey tegemoet aan actuele woonvragen van diverse doelgroepen. Denk aan compacte ééngezinswoningen gekoppeld aan een gelijkvloerse woonunit voor een hulpbehoevend familielid. Ook worden er appartementen voor starters of voor senioren voorzien. Tevens wordt er ingezet op co-housing en is er plaats voor een leefgroep. 

Wat verandert er? 

Aanpassing aantal bouwlagen: 

  • de bouwhoogte wordt maximaal aangepast aan de omgeving met 2 bouwlagen aan de rand van het terrein tot max 3 bouwlagen in de kern van het projectgebied. Concreet wil dit zeggen dat het aantal 95 woonentiteiten en een leefgroep wordt teruggebracht naar 80 woonentiteiten en een leefgroep. Dit is een daling van 16%. 
  • Door de herschikking van een aantal loten wordt een minimale tuindiepte van 6 meter voor alle loten gecreëerd. Dit is conform de percelen in de onmiddellijke omgeving. 
  • De voortuinstroken aan de randen van het projectgebied worden aangepast zodat ze overeenkomen met de voortuinstroken van de naastgelegen percelen. 
  • Centraal in het projectgebied wordt nieuw openbaar domein gecreëerd waardoor het toepassen van voortuinstroken niet meer relevant is en deze wegvallen. Dit is een autovrije zone. 

Publiek toegankelijke ruimte 

Door een autovrije en groene zone te creëren tussen de scholen en de woningen wordt er extra toegankelijke ruimte voor heel de buurt voorzien. Petanque spelen, volkstuintjes onderhouden en een heel speelbos dat na de schooluren ook toegankelijk is. Een ruimere omgeving in heel de buurt, een meerwaarde voor heel de wijk. 

Parkeren 

Door het aantal woningen te verminderen en bijkomende ruimte op te nemen voor ondergrondse parkeerplaatsen, wordt er 1 parkeerplaats per woongelegenheid in combinatie met deelwagens gegarandeerd in plaats van 0,75 parkeerplaats per woongelegenheid. Zo blijft de focus liggen op combimobiliteit, een belangrijke doelstelling van het Vlaams decreet basisbereikbaarheid, de zogenaamde Modal split: 

  • 50% autogebruik 
  • 50% alternatieve vervoersmogelijkheden 

Zo wordt de verkeersleefbaarheid binnen de gemeente verbeterd. Want meer parkeerplaatsen voorzien, brengt ook extra verkeer met zich mee.