Woningkwaliteit

Bijgewerkt:
29/10/2025

Vertoont je woning gebreken zoals schimmel, vocht, scheuren, verwarmingsproblemen...? Wil je zeker zijn dat je woning veilig is? Volg dan deze stappen.

  • Neem contact op met de eigenaar om de gebreken te bespreken. Indien nodig, lijst alles op en stuur een aangetekende brief naar de eigenaar.  
  • Als de eigenaar niet of onvoldoende reageert, neem contact op met de gemeentelijke huisvestingsambtenaar op het nummer 03 650 02 50. 

Hoe gaat het verder?

  • Onze huisvestingsambtenaar voert een wooncontrole uit.
  • Als de gebreken een (gezondheids)risico vormen, stuurt de huisvestingsambtenaar het dossier door naar Wonen Vlaanderen. Die stuurt op zijn beurt een onafhankelijk, technisch onderzoeker.
  • De onderzoeker adviseert de gemeente. We bespreken deze adviezen met de eigenaar.
  • Wanneer de woning onvoldoende of niet aangepast wordt, verklaart de burgemeester de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar. In deze fase van de procedure komt de woning op de inventaris. Na 12 maanden betaalt de eigenaar een heffing.
  • Om de woning terug bewoonbaar te laten verklaren, moet de eigenaar een conformiteitsattest voorleggen. Dit attest krijgt de eigenaar pas als de (meeste) gebreken opgelost zijn.