woningkwaliteit

Wat

Vertoont je pand gebreken zoals schimmel, vocht, scheuren of verwarmingsproblemen?
Meld het ons en de huisvestingsambtenaar komt ter plaatse kijken en geeft tips en advies.
      

 

te ondernemen stappen

te ondernemen stappen

Wij stellen voor dat je contact opneemt met de eigenaar om de gebreken te bespreken.
Indien nodig lijst je alles op  en stuur je een aangetekende brief naar de eigenaar.  
Als de gebreken een gevaar vormen voor de bewoners, dan maakt de huisvestingsambtenaar een verslag en stuurt het naar Wonen Vlaanderen.
Zij sturen dan een onafhankelijk, technisch onderzoeker.
De onderzoeker van Wonen Vlaanderen geeft dan advies aan de burgemeester. Dit advies is een ongeschikt- en/of onbewoonbaarheid van de woning.
Vervolgens neemt de huisvestingsambtenaar contact op met de eigenaar om ervoor te zorgen dat hij de gebreken wegwerkt.
Wanneer de woning onvoldoende of niet aangepast wordt, dan zal de burgemeester het advies uitvoeren. De woning wordt dan ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard. Na 12 maanden betaalt de eigenaar een heffing.
Om de woning terug bewoonbaar te laten verklaren,  heeft de eigenaar een conformiteitsattest nodig.