Allemaal VIB

Parkeren voor garagepoorten? Te snel rijden? Fietslichtjes die niet werken? Zone 30 aan je laars lappen? Met je auto naar de bakker om de hoek? ... da's toch niks voor VIB's*?

*Very Important Brasschatenaar
*Verkeersveilig In Brasschaat

De gemeente Brasschaat sloeg samen met de politie de handen in elkaar om verkeersveiligheid op een originele manier onder de aandacht te brengen met een unieke campagne. Want we zijn tenslotte allemaal VIB's! 

Campagnejaar 2020-2021: asociaal parkeergedrag

“Juist parkeren is iets wat wij op school al leren” (Lente, 6 jaar, wijk Maria-ter-Heide)

“Ik laat me met de fiets escorteren, dan moet papa niet dubbel parkeren” (Marie, 9 jaar, wijk Kaart)

“Mama wordt op een ontbijt getrakteerd, als ze mijn vriendjes niet blokkeert” (Noah & Oliver, 5 en 6, wijk Bethanie).

Met deze campagneslogans pakken drie Brasschaatse schoolkinderen het hinderlijk parkeren aan schoolomgevingen aan. Asociaal parkeergedrag is immers één van de meest voorkomende mobiliteitsknelpunten van onze inwoners. De nieuwe VIB*campagne laat een gans schooljaar Brasschatenaren nadenken over veilig parkeergedrag. Daarnaast moedigt VIB duurzame verplaatsingen in onze gemeente aan want met de fiets parkeer je wel veilig én vlak vóór de deur.

 

Lancering VIB campagne

Op de startdag van de week van de mobiliteit (16/09/20) lanceerden we de nieuwe VIB campagne. De kinderen, leerkrachten en ouders van de gemeentelijke én vrije basisscholen in de Middelkaart werden vrolijk opgewacht door onze VIB-zebra's. 

De zebra's trakteerden de schoolgaande kinderen op een leuke fluohanger, zorgden ervoor dat iedereen veilig het zebrapad overstak en complimenteerden automobilisten die zich aan de verkeersregels hielden. Onze Very Important Brasschatenaar Johan Kalifa Bals, bekend van de Buurtpolitie, was één van deze enthousiaste zebra's. 

Het idee van de zebra’s keken we af van onze stedenbandpartner, Tarija. Sinds 2004 heeft de gemeente Brasschaat een nauwe samenwerking met deze Boliviaanse stad. Doordat veel mensen van het platteland naar de stad verhuisden, groeide de bevolking in Tarija explosief. Het aantal auto’s nam toe en de combinatie van veel auto's, weinig ruimte en hordes voetgangers zorgde voor chaotische, soms gevaarlijke verkeerssituaties. De Zebra-campagne moest op een speelse manier burgers informeren over verkeersveiligheid.