Mobiliteitsplan

Een mobiliteitsplan is een gemeentelijk plan dat vastlegt waar we de volgende vijf tot tien jaar naartoe willen op vlak van mobiliteit: waar zitten de moeilijke verkeerspunten, hoe maken we de schoolomgevingen verkeersveiliger, hoe bouwen we ons fietsroutenetwerk uit, welke parkeermaatregelen nemen we, …

Het mobiliteitsplan wordt opgebouwd uit verschillende fasen:

  • Fase 1: Oriëntatie, resulteert in een oriëntatienota. In deze fase wordt alle informatie verzameld over de huidige toestand en worden gewenste oplossingsrichtingen voor het mobiliteitsbeleid onderzocht.
  • Fase 2: Planopbouw, resulteert in een synthesenota. Op basis van de oriëntatienota (uit fase 1) worden verschillende scenario’s verder uitgewerkt die invloed hebben op de mobiliteit van de gemeente en worden deze scenario’s ten opzicht van elkaar afgewogen.
  • Fase 3: Beleidsplan, resulteert in een ontwerp van lokaal mobiliteitsplan met actieplan. Aan de hand van het voorkeursscenario wordt een concreet plan met bijhorende acties uitgewerkt.

Momenteel zitten we in de eerste fase of de oriëntatiefase.

In functie hiervan hebben we reeds een bevraging mobiliteit gelanceerd en startte we het telramenproject op.
Wil je meer weten over deze bevraging of de verkeertellers klik dan door op de desbetreffende knoppen onderaan deze pagina.

Naast de opmaak van het mobiliteitsplan voor gans de gemeente, maken we meer concrete wijkplannen mobiliteit op voor alle wijken van Brasschaat door middel van workshops.

Waar staan we vandaag?
De gemeente organiseert een intensief participatietraject om zoveel mogelijk bewoners uit verschillende wijken te consulteren.

Het begon met een digitale kaartbevraging (Maplix) waarin een 600-tal geëngageerde burgers knelpunten, goede ideeën en routes inventariseerden. Daarnaast werden er verkeerstellers van Telraam bij burgers geplaatst om op verschillende plaatsen in de wijken het aantal voetgangers, fietsers, auto’s en zwaar verkeer te tellen. Deze tellers geven ook een indicatie over de gereden snelheden.

De belangrijkste knelpunten uit de bevraging vormden bovendien het startpunt van de eerste workshops in de wijken. Daar werd er in kleine groepjes nagedacht over oplossingen zoals het installeren van een zone 30, een verkeersfilter, snelheidsremmers,... Het studiebureau gaat nu met alle ideeën aan de slag om de wijkplannen verder te verfijnen.

Vervolg in 2024!
Begin 2024 werken we graag met een groepje verder aan de wijkplannen. Een aantal deelnemers die zich in de eerste workshops kandidaat stelden zullen we in 2024 opnieuw uitnodigen voor de tweede ronde. Achteraf komt het burgerpanel nog eens samen om de resultaten van de workshops te bekijken.

Donderdag 16 februari organiseerden we een startmoment. Kon je er niet bij zijn? Hieronder vind je de presentatie en infopanelen.